Om mig

Mitt foto
Hammarö, Värmland, Sweden
Här delar jag med mig av glatt och sorgset, ilsket och stôlligt. I sammanhanget deltar ofta min Gubbe. Våra liv kretsar kring våra högt älskade husdjur, trädgården och vår gård med allt vad det innebär av arbete. Sen får ni gissa vilken årstid det är jag hatar mest...

tisdag 1 oktober 2013

Vintervila

Sådär ja, nu har fuchsiorna fått en sovkartong för vintervilan. Har oroat mig lite hur jag på bästa sätt skall få dem att övervintra, men så använde jag min bibel - google, det bästa som finns, och såklart fann jag tips på hur man gör.
De skall få bo på den inglasade altanen i vinter.Jag har bäddat mjukt och gött åt dem så de inte skall frysa. Som om nån hade läst mina tankar fick jag just idag varorna jag beställt från Office Depot till jobbet. Och vad kom dom i, tror ni? Jo, en massa jätteperfekta kartonger...att tex ha övervintrande fuchsior i....

Titta så skönt vi har det. Hela vintern skall vi sova här, på
dynan till bänken i bersån, med badrumsmattorna
över oss. Sen kommer det bubbelplast, har herr´n i huset lovat.
Man skulle plocka bort allt grönt på plantorna och det sved i hjärtat eftersom de blommar jättefint ännu.
Men se, där fann jag på råd. Kolla;

De är ju så himla fina, ploppblommorna, som Gubben kallar dem!
Varför, tror ni? Jo, då han var liten "ploppade" han alla blommorna
på sin mormors fuchsior, till hennes stora sorg. Vilken dretonge, va?
Ja, sen har jag även packat fikonträdet. Synd att inte fikonen hann bli helt mogna, men inget att göra åt. Nästa år så...

Det är inget Halloweenmonster! Inte heller en Barbapapa,
utan fikonträdet jag köpte till soldäcket på framsidan. 
Men en som inte får sova än är "Monicaliljan". Den har ju för tusan knoppar! Vissa blommor gillar ju en köldknäpp för att sätta blom igen. Lite som novemberkaktusar.
Den här liljan är jag så himla nöjd med! Den är som en blandning av
daglilja och amaryllis. 
Ja, sen har jag hunnit vara en sån dära riktig husmor. Ja, ni vet en sån där som bakar och står i. Dammsugit bort allt lurvigt, har jag också hunnit med. Soffan i TV-rummet var en utmaning! Den har nu en helt annan finish än innan och dessutom har jag köpt nya fleeceplädar i grönt, min älsklingsfärg,  för nu skall det bytas gardiner, också i grönt, vad annars? Nja, inte nu kanske, för klockan närmar sig 21, men i möra skall jag nog få upp mina favvisar med stora monsterablad på. Kruxet är att jag måste sy nya kuddfodral för de gamla har jag slängt(jävla klantskalle)!

Ett sånt här bröd räcker för mig och Gubben hur länge som helst.
Jag måste dela det och frysa minst hälften för mer mjukt bröd äter vi inte.
Jag mår väldigt bra utan en massa onödiga kolhydrater och Gubben är inte heller nån
stor smörgåsätare, men hembakt bröd är ju gött ibland. En massa frön och grejer i gör
 att det är ytterst lite vetemjöl i. Med andra ord är det bara långsamma kolhydrater.
Funkar då man skall träna hårt, annars ont i magen. Dock fara för överätning pga GÔTTIGHETEN!


2 kommentarer:

  1. Du är så duktig med dina blommor! Oj vilket göttigt bröd du har bakat! Det såg verkligen toppen ut! Ha en underbar fredag! Du vet säkert vart jag är på väg snart! :) Kram Petra

    SvaraRadera
  2. Vi får väl se hur duktig jag är med fuchsiorna till våren.... :D Lite sorgsen är jag att jag aldrig hinner till dina pass. Igår hade jag bokat ditt kvart i sex pass, men så tog träningsvärken från Stabbes "näradödenpass" i onsdags över min kropp så till den milda grad att jag knappt kan gå, än mindre köra spinning! Det blev att boka av...Igår hade jag så ont att jag stönade vid minsta kroppsrörelse. Idag..har jag lika ont. Får se om jag kan köra powerstep i morgon.
    Kramis Anja

    SvaraRadera