Om mig

Mitt foto
Hammarö, Värmland, Sweden
Här delar jag med mig av glatt och sorgset, ilsket och stôlligt. I sammanhanget deltar ofta min Gubbe. Våra liv kretsar kring våra högt älskade husdjur, trädgården och vår gård med allt vad det innebär av arbete. Sen får ni gissa vilken årstid det är jag hatar mest...

fredag 23 november 2012

Historien upprepar sig


Fredag igen. Gräsänka. Fyr i braskaminen. Massor av planer i huvudet varav väldigt få kommer att förverkligas. Men det är halva nöjet att ha hela helgen framför sig och kunna välja vad man skall göra. Det man helst vill göra är ju det man gör först. Det andra kan jag göra en annan gång, eller aldrig...
Nu sitter jag och sms:ar med Gubben och dricker en smarrig julöl. Vaski gnager på sin gnagis och Klinga tittar på. Själv är hon inte så förtjust i gnagisar, inget för Prinsessor, hävdar hon. Syrran ligger så nära kaminen hon bara kan utan att bränna sig och Skrållan, som bad om att få gå ut för 3 minuter sen, är nu inne igen. Inget kul därute, sa hon.
 Jag skall nu bryta en tradition - att göra spenat och fetapaj, och istället göra kålpudding!! En halsbrytande vändning men lite spänning i livet vill jag ha! Nu puttra på spisen en gryta korngryn, som sen skall blandas med quorn och lite annat smått och gott. Denna kulinariska rätt skall jag servera mig i morgon. I kväll blir det nog, hm...en omelett eller nåt väääldigt enkelt(finns det nåt enklare, tänker ni?).
Lite spänning i livet har jag förstås redan haft. Innan Gubben åkte på älgjakt hann han paja ljuddämparen på 9:5-an. Den som jag skulle ha. Själv har han 9:3-an. Fast jag får skylla mig själv eftersom jag erbjöd honom att ta den. Den är ju lättare att packa eftersom den inte har hundgrindar. Och han har inga hundar, det har jag. Så därför har jag dundrat runt som en raggarbil idag. Svärfar sa: Anja, har du kollat avgassystemet på sistone? Ha ha, han är go han! Skulle jag???? Vet bara att det sitter UNDER bilen...eller? JAG SKOJA!!! Och sen kan jag fylla på spolarvätska...och bensin...eller diesel. Jag kollar många gånger då jag skall tanka vilken bil jag har. Flera gånger. Innan det är försent.
Ingen träning idag heller faktiskt. Passet jag brukar gå på var jag inte så sugen på eftersom ordinarie instruktören var på äventyr. Inget ont i vikarien men hon passar inte mig. Jag är jag en gammal dretkärring som har favoriter. Bokade passet efter, den instruktören passar mig gôrbra, men kände att jag inte orkade åka hem, hämta hundar, handla och sen in till stan igen. Inte på en fredag. Pust och stön. Så jag bokade av. I morgon kanske det blir spinning. Har ju ont i ena axeln, antagligen nåt i kläm. Det skulle väl inte vara första gången, i så fall...
Nu är jag tillbaka igen, fast ni märkte väl ingenting ni. Jag har faktiskt varit ute med en väldigt skitnödig hund! Han har ätit smärtstillande så länge nu, faktiskt sen i augusti, så han är bajsnödig hela tiden, stackar´n. Efter det passade jag på att hämta lite mer ved till braskaminen. Nu är det säkert 25 grader inne men kan ni tänka er, jag fryser ändå! Mina leder bråkar med mig just nu och då behöver jag mycket värme. På jobbet har jag ett element stående, fick låna av en snäll kollega, och det har jag på max. Gött! De andra stackarna känner väl för att ta av sig i underkläderna, ha, ha!
Nä, nu blir det bilder!
Mattes fredagsmys
Nu är det fest! Alaska pollock med liiiite aromat!
Uh, nu måste jag skynda mig att gnaga upp min gnagis
så jag hinner hugga in på Klingas sen!

Jag skulle ju önska att matte nån gång gav mig nåt jag gillade!
Världens enklaste mat - wok!
Fyr i kaminen! Då var det helg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar