Om mig

Mitt foto
Hammarö, Värmland, Sweden
Här delar jag med mig av glatt och sorgset, ilsket och stôlligt. I sammanhanget deltar ofta min Gubbe. Våra liv kretsar kring våra högt älskade husdjur, trädgården och vår gård med allt vad det innebär av arbete. Sen får ni gissa vilken årstid det är jag hatar mest...

onsdag 21 november 2012

Stolt över min nationalitet???

På hemvägen från träningen ikväll behövde jag handla lite förnödenheter(herregud så jag uttrycker mig) och svängde in till ICA på Skoghall. Redan då jag klev ur bilen såg jag några figurer stå utanför ICA, vissa hade banderoller - antagligen gjorda i slöjden, mellan sig och några delade ut flygblad. Klädseln var säckig munktröja med sydstatsemblem över rejält tilltagen mage och skitiga jeans. De var 5 killar och en tjej. Och en hund(krake).
Tre rakade skallar och två med hår - tjejen och talesmannen för gruppen(smilfink). Oj, jag glömde den viktigaste(hur kunde jag), HUNDEN var inte rakad! Smilfinken gick emot mig och hälsade artigt samtidigt som han försökte ge mig flygbladet. Som den väluppfostrade flicka jag är, sa jag: -Nej tack, och gick vidare. Åhhh, så jag ångrade mig direkt! Jag var ju nyfiken på vad det stod på bladet, men nu var det försent.
 Har jag glömt att berätta vad de kallade sig? "Svenskarnas parti", minsann. Kanske är det de som finns kvar efter Sverigedemokraternas "fest på stan"?? De skall i alla fall inte få min röst då det är dags för val. Jag och min Gubbe hade en kul stund då vi diskuterade kring härkomsten på dessa "svenskar". Säkert finns det "utlänningar" i deras släktträd också. Men de skall ha en eloge för att de stavade banderollen rätt! Jag tror inte att det finns så många svenskar som inte har "utlänningsblod" i sina ådror då man forskar lite. Jag, till exempel, har ju finnjävelblod i ådrorna fast jag växt upp i Kil...Och min Gubbe är halvnorsk...Fast det kanske inte gills eftersom det inte syns på utsidan. Attans, att jag inte tog ett sånt där blad så jag fått min nyfikenhet stillad. Men det tog alldeles för mycket emot! Tänk om de trott att jag delar deras åsikter! För även om jag inte såg deras flygblad så syntes det ju på hela deras uppenbarelse att de var rasister, ja kanske till och med ligister.


3 kommentarer:

  1. Hej där. Jag googlade på kul på partinamnet och hamnade här. Du vet ju uppenbarligen ingenting om Svenskarnas parti. Alltså ibland undrar man hur folk tänker "utlänningsblod" vad ska det betyda? Frågan är väl vad man har för etnicitet? Det viktiga är att vår befolkning inte beblandas till den grad med främmande folkslag med tillhörande främmande etniciteter att de etniska svenskarnas blir i minoritet i sitt eget land och på sikt dör ut? För vi anser att det är av yttersta vikt att det finns en världslig mångfald av kulturella och etniska grupper på den här jorden. Så om man driver igenom det mångkulturella idén så kommer ursprungsbefolkningen att bli i minoritet och på sikt dö ut. Vilket är folkmord.

    Jag kanske ska förenkla det lite så även oinsatta människor som du förstår. Om du ska ut och resa så vill du väl att landet du kommit till skiljer sig från Sverige, så att du kan bli "berikad"? För med mångkulturen så märker du ingen skillnad.

    SvaraRadera
  2. Hej "partimedlem"! Intressant läsning!

    Här kommer en rättelse... Följande text är tagen från partiets punktprogram:
    1, Sverige skall även i framtiden vara svenskt: Endast människor som tillhör det västerländska genetiska och kulturella arvet, där de etniska svenskarna ingår, skall kunna vara svenska medborgare.

    GENETIK är just det som står och just det handlar om utlänningsblod... För du vet väl att gener för vidare genom just, blodet? Verkar vara viktigare än vad du visste!

    Du behöver inte tacka för hjälpen att jag rättade till lite där och hoppas att du får en god jul och ett gott nytt år. Även om du inte firar det!

    Hälsningar från: Tomten


    SvaraRadera
  3. Min blogg är inte till för politiska argumentationer. Jag hoppas att jag i fortsättningen skall kunna få ha åsikter om allt mellan himmel och jord utan att bli pådyvlad partipolitisk propaganda! Dessutom vill jag inte ha anonyma kommentarer. Man skall stå för vad man säger. Detta var sista ordet i detta ärende! Om det kommer fler kommentarer så anmäler jag dem!

    SvaraRadera