Om mig

Mitt foto
Hammarö, Värmland, Sweden
Här delar jag med mig av glatt och sorgset, ilsket och stôlligt. I sammanhanget deltar ofta min Gubbe. Våra liv kretsar kring våra högt älskade husdjur, trädgården och vår gård med allt vad det innebär av arbete. Sen får ni gissa vilken årstid det är jag hatar mest...

söndag 2 december 2012

Förvandlingen

Vad har hänt med frun i huset på Abborrvägen 91, kan man undra? Helt plötsligt kom husligheten över henne. Den som hon tappade bort för många år sen. Idag stod degen på jäsning samtidigt som vovvarna fick sig en rejäl promenad, en i taget. Så matten var allt som allt ute i en och en halv timme. Det fick bli dagens träningspass. Så fann hon ett halvt kålhuvud i kylen och som i trans började hon göra en, nej två kålpuddingar!! Men först bakades det ut tekakor av degen som stått på jäsning. Ja, jäklar så det har grejats! Och julslangen har hon hängt upp på altanen, den som är så dryg att sätta upp.
Kålpudding, riktig svensk husmanskost

Thekakor gjorda på rågkrossgröt, flerkornsmjöl, rågsikt, solros-och pumpakärnor. 
Nu har Gubben och Gumman klämt i sig en fjärdedel av sina kålpuddingar, resten får bli matlådor. Nu blir det en dusch för frua och sen ett glas rött i TV-soffan. Oj, jag glömde! Fyra maskiner tvätt har också hunnits med och dessutom byte av sängkläder. Vart skall detta sluta? Anja pysslar med trä och färg???

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar