Om mig

Mitt foto
Hammarö, Värmland, Sweden
Här delar jag med mig av glatt och sorgset, ilsket och stôlligt. I sammanhanget deltar ofta min Gubbe. Våra liv kretsar kring våra högt älskade husdjur, trädgården och vår gård med allt vad det innebär av arbete. Sen får ni gissa vilken årstid det är jag hatar mest...

söndag 19 maj 2013

Gôtt och ont

Rosenmandeln i fredagskväll...
Nu går det undan bland blommor och blad! Man hinner knappt öppna ögonen förrän nåt nytt har slagit ut. Idag har jag i stort sett fått undan det mesta av ogräs och rangliga grenar. Den ena komposten har fått ny plats och är redan invigd. Den andra står fortfarande kvar på sin gamla plats eftersom den är smockfull och måste flyttas pö om pö. Gräset har fått sin första klippning för sommaren. Tänk så gôtt det doftar! Plocksalladsfröna är nedsmockade i sin låda och basilikan och chilin har fått större bostad. Tomaterna får vänta nån dag till eftersom jorden tog slut. Krassefröna ligger i blöt i ett glas i kylskåpet för att ta sig lättare. Egentligen tror jag det där är nys men jag gör så ändå. Har kört snabbvarianten nån gång förut och det funkade bra det med.
Igår snubblade Vaski då han skulle gå uppför trappan och jag höll andan! Han verkade inte riktigt få med sig tassarna som han brukar. Idag verkar han inte ömma, haltar ibland och är som vanligt däremellan. Idag kom jag ihåg vad vetten sa i vintras; Låt honom gå med klövjeväska på sig så balanseras hans gång. Idag fick han därför bära sina egna bajspåsar, tillika hundgodiset! Vi gick i skogen eftersom kuperad terräng verkar vara positivt för honom, både kroppsligen och själsligen. Han trivs bäst i skogen där han får spåra upp allt mellan himmel och jord. Men döm om min förvåning, hans kondition var nästan obefintlig! Stackar´n. Nu måste vi börja om från början....Det är ju jätteviktigt nu då han verkar ha fått ledbesvär att hans vikt hålls nere. Det är tur att han gillar frukt och grönt för nu får han, och även Lummi, bara morötter att gnaga på.
Vad sa ni? Min träning??? Ja, den är ett sorgligt kapitel, just nu. Ont lite varstans, mest i vänster baklår som jag tidigare berättat om. Dessutom har jag inte skött min kost nåt vidare heller....Men det är bara att spotta i nävarna och ta nya tag.
Gôtt, gôtt, gôtt, gôtt!!!

Nomnomnomnom!!!!

SKÄMTAR du med mig matte?
Skall jag äta MOROT?

Hann med en grillstund i solen också!




....och i lördagskväll!

Han knappt se några knoppar innan den slog ut!

Guuuud så kul vi har matte, hi hi hi hi!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar