Om mig

Mitt foto
Hammarö, Värmland, Sweden
Här delar jag med mig av glatt och sorgset, ilsket och stôlligt. I sammanhanget deltar ofta min Gubbe. Våra liv kretsar kring våra högt älskade husdjur, trädgården och vår gård med allt vad det innebär av arbete. Sen får ni gissa vilken årstid det är jag hatar mest...

söndag 12 maj 2013

Öronplåga och grillpremiär!

Kommer ni ihåg den gamla plågolåten från 80-talet "Hurry, hurry hurry, by my rice and curry"? Den hade jag i huvudet i morse då jag vaknade. Kul. Sen har den suttit som ett plåster hela da´n. Detta har jag Petra att tacka för. Hon avslutade nämligen sitt popspinningpass i fredags med denna dunderhit! I går låg den väl och götta till sig i skallen på mig för att poppa upp i morse. Alla andra låtar som hon hade var jättebra men den enda jag kommer ihåg var den som var...ja, vad säger man...inte ens dålig! Säga vad man vill, men hennes pass är minnesvärda, ha ha.
Efter min stora trädgårdsmassaker så är hela trädgården nu städad och komposten överfull. Massor av säckar med trädgårdsavfall som jag inte vill ha i komposten, väntar på sista resan invid förrådsväggen. Växterna är delade, men fler kan delas om det kniper, vissa buskar och träd har fått grenverket ansat en aning. Snöbollsbusken till exempel, måste tunnas ur innan bladen spricker ut för är den för tät kommer bladlössen att käka upp allt grönt som finns på den. Sen måste jag såpspruta den också, det hann jag inte idag.
Nu har vi bestämt oss för att ta bort buskarna på framsidan intill grannens carport och istället sätta upp ett plank. De har okejat så det är bara att köra på. En minigrävare måste dock hyras för rötterna går nog till Kina. Tror att Gubben kommer ha en helig stund av att köra grävskopa! Det kommer att bli så attans bra! Gubben kommer att bygga väggen själv, det blir bättre, stadigare och billigare. Sen skall jag sätta blomlådor på väggen, eller en spaljé eller armeringsmatta för en klematis eller klätterros i en stor kruka eller låda. 



Det är en sån härlig tid just nu, då knopparna sväller upp på bara några da´r och allt är precis nytt och skirt.
I torsdags då jag hade adoptivpäronen här, hade inga liljeknoppar ännu kommit upp. Under helgen har de växt så jag nästan sett att de rört på sig! Och även några liljebaggar har gått till liljebaggshimlen...
Ett säkert vårtecken är ju också att hundarna springer omkring på altanen och gnyr, särskilt vid hörnet längst in mot väggen. Detta eftersom vår kompis Kotten har vaknat och behöver ut på matjakt. Snart skall han på friarstråt och då får vi en hel kottefamilj under altanen. Det har vi varje år. Hundarna och kottarna har terrorbalans efter att hundarna var aningen för närgångna för några år sen. Nu står de på avstånd och gnäller. Tur att inte Vaski har tagit efter sin mamma som är Lorensbergs kottedödare. Hon är blixtsnabb att vända på dem innan de har hunnit dra ihop sig och sen...uhh, jag säger inget mer! Nä, Vaskiböbb är en fridens man och håller sig till att gnälla han.

Det brakar nästan då de växer! Vildvinet verkar dock lite ledset...
Får nog byta jord.
Ja, så var det då äntligen dags att inviga kolgrillen! Förra gången gick ju kolgrillningen i stöpet pga att Gubben tog lampolja istället för tändvätska. Tog sig inget vidare kan jag meddela...men det är ju inte meningen att det skall göra...med lampolja, alltså.
Idag gick allt som en dans då han använde tändvätskan istället. Och så gött det är med grillad mat! Och att sitta ute och äta, sen! Tror nästan att Gubben skulle kunna grilla blodpudding och tycka det smakade perfekt! Idag blev det dock fläskfilé till honom och majskolv och aubergine till mig. Klyftpotatis och helstekt lök som pricken över i. Livet är gött!
Snyggliljorna i vitt/cyklamenrosa är på G.

Kottekompisen


2 kommentarer:

  1. Ha ha....det var exakt samma som för min man! Han hade också drömt om låten! Hmm Han stannar hemma från kvällens spinning med temat " Sommarplåor" Hihi Kram Petra

    SvaraRadera
  2. Ha ha ha! Jag såg att du hade det temat och befarade många Gyllene Tiderlåtar så jag bokade coreboll istället...nej då, det var inte därför, utan bålmusklerna som behövde ett uppvaknande.
    Kram Anja

    SvaraRadera