Om mig

Mitt foto
Hammarö, Värmland, Sweden
Här delar jag med mig av glatt och sorgset, ilsket och stôlligt. I sammanhanget deltar ofta min Gubbe. Våra liv kretsar kring våra högt älskade husdjur, trädgården och vår gård med allt vad det innebär av arbete. Sen får ni gissa vilken årstid det är jag hatar mest...

lördag 4 maj 2013

Med jord under naglarna


Gubben och jag har pratat om att riva altanen och bygga en ny. Ingen tidsplan finns för detta gigantiska projekt, men i vilket fall som helst så behövde alla växter i rabatten framför altanen en uppryckning, ha ha(visst är jag vitsig?) Jag gick ut lite löst i morse med att sopa, rensa, klippa och slänga från rabatterna på framsidan av huset. Där vi skall lägga plattor och grus. Sen vovveprommis. Efter det kunde jag inte hålla mig! Kollade lite på altanrabatten, insåg vilket jobb det skulle bli, suckade och spottade i nävarna; Nä, nu jävlar Anja, sa jag till mig själv; nu drar du igång! Jag har ju lovat bort lite växter hit och dit och då vill jag ju ha upp dem ur jorden så fort som möjligt. Jag kan lova att det finns växter så det räcker och blir över!
Kommer ihåg då jag drog igång den här trädgården. Det fanns en gräsmatta. Punkt. Jag har säkert köpt växter för 50 000-60 000:-(tror jag har tagit till i underkant) under årens lopp. Och all jord, gödsel, bark, gräsfrön och kalk- för att döda den förbannade mossan, så mycket pengar! Varit på Göteborgs trädgårdsdagar och köpt sällsynta dagliljor och liljor. Beställt annorlunda växter på nätet, köpt buskar och träd och såklart, varje Mors dag har jag av Dottern fått nåt fint att sätta i backen! Ja, sen har jag såklart flyttat runt med alla växter några varv. Sen började cirkusen! Helt plötsligt var alla rabatter överfulla och jag fick börja dela och ge bort, dela och ge bort, dela och ge bort.............och det är jättekul att kunna dela med sig. Men för guds skull, ge mig inga växter tillbaka! Det jag vill ha är nåt jag inte kan få, ett växthus! Men var skulle det stå? Därför är den bästa lösningen en ny inglasad isolerad altan. Där kan jag ha mina frösådda kryddor, övervintrarna. Bra lösning, tycker vi. Så nu, kära vänner, har jag att dela med mig av: dagliljor(sen bilder i förra inlägget), aklejor, blå och vita ev. rosa(sååå söta, ser ut som dockklänningar), Flox, lila och rosa, bolltistel(blå, ser självlysande ut i solsken), vit riddarsporre, gulltörel och ....jag har nog glömt nåt, men det finns ett överflöd av det mesta på Abborrvägen 91 just nu. Hör av er om ni vill ha, men det är bråttom för de ligger ovan jord just nu!
En liten ihågkommelse såhär i rensningstider. Av min förre svärfar Kjell fick jag en gång i början av mitt trädgårdsintresse en liten planta av nån sorts rödbladig klöver. Jag vet att han tyckte det var det finaste som fanns i växtväg. Och han gav mig en sån planta. Snällingen! Hm...Ibland har jag svårt att tycka samma om denna växt. Men då kommer jag på vem som gett mig den en gång LILLA plantan. Och då kan jag ha en viss fördragsamhet om den. Det är bara det att den har fått ättlingar. Över hela Hammarö, känns det som! Varje gång man sätter en spade i jorden delar man roten till denna lilla, lilla rödbladiga DJÄVULSVÄXT(förlåt Kjell) och det kommer upp 100000000 nya pigga barnbarnsbarnsbarnsbarnsbarnsbarnsbarnsbarnsbarnsbarn till urmodersplantan. Så därför, kära vänner, då ni får nån jädrigt snygg planta av mig, ber jag er att skölja av jorden runt plantan, om ni inte VILL ha den lilla rödbladiga klöverväxten överallt i er trädgård...även i gräsmattan. Men som sagt, Kjell, jag VET att du ville mig väl och det är jag väldigt tacksam för, därför kan jag se de röda bladen sticka upp lite här och där utan att få panik. Men ibland undrar jag, Är de aliens som är här för att ta över Jorden?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar