Om mig

Mitt foto
Hammarö, Värmland, Sweden
Här delar jag med mig av glatt och sorgset, ilsket och stôlligt. I sammanhanget deltar ofta min Gubbe. Våra liv kretsar kring våra högt älskade husdjur, trädgården och vår gård med allt vad det innebär av arbete. Sen får ni gissa vilken årstid det är jag hatar mest...

tisdag 9 juli 2013

Andra semesterda´n

Ja, kära vänner, här kommer den spännande fortsättningen på våra utgrävningar. Undrar ibland hur det skulle vara att bo i en lägenhet. Ha en fastighetsskötare att ringa till då nåt krånglar eller går sönder...Men vad skulle vi göra då? Hur skulle vi fylla tiden...och vår kreativa ådra? Var skulle jag få GRÄVA och RENSA och PLANTERA OM? Gubben skulle lätt kunna ligga i soffan med fjärrkontrollen bekvämt liggande i handen. En tid, men sen skulle han också bli frustrerad av att inte behöva renovera, plantera, ändra, fixa, dona. 
Så vi stannar allt kvar här på Abbörrvägen...ett tag till, i alla fall. Och nu får jag ju jättekort resväg till jobbet. Men inte nu, utan om 4 veckor och 3 da´r. Nu tänker jag såhär; om jag snabbar på med allt grävande och grejande så får jag snart tid att sitta där på altanen med en av alla böcker jag skaffat för ändamålet, och bara njuta resten av semestern. Hm....
Men här kommer i alla fall bilder på dagens händelser i trädgården, eller det som är kvar av den...
Rosen är mitt stora problem. Var skall jag sätta den?
Den är så fin, doftar gott och dessutom har den prytt
sin plats i många år. Den måste ha en perfekt ny plats!

Inte illa, va? Nu är våra takpannor slut och jag skulle gärna
 vilja ha "nya"begagnade takpannor. Vi vill ju gärna fortsätta
hela vägen runt.

En av mina coola vallmoplantor fick nytt hem.
Den gillar´t inte, hälsar den. Det blir säkert bättre
 efter ett tag, säger mammi.

Det är lätt att glömma bort det härliga med en trädgård
då man bara jobbar i den. Kolla floxen! Såg den helt plötsligt
idag då jag gick förbi i min strävan att gräva!

Samma gäller toppklockorna! Gôrfina!

Tyvärr så ger inte min mobilkamera rättvisa för min liljelåda
som min Gubbe gjorde för många år se´n. Den är MYCKET
finare i verkligheten!

Stackars Hälge. Jag har haft lite svårt för honom i många år.
Han kom som present till Gubben för några år sen.
Nu har jag vant mig vid honom, men ändrar hela tiden hans
placering. För tillfället befinner han sig vid altanen...

Jag har svårt för gult och orange. Ja, jag erkänner! För mig är dessa färger det samma som  ogräs.
Men efter alla omplaceringar och rensningar i rabatterna så poppar
dessa liljor upp hela tiden. Nu är vi kompisar och skall så förbli!

Stackars, stackars vår husdjur. De får ALDRIG gå ut! De får  stå
där och LÄNGTA efter att gräva och skälla då matte och husse
gräver och inte kan hålla ögonen på dem. Stackarna!

Men kolla här då, vad är detta? Ett husdjur som är på fri fot! tant Skrållan har ju dispens
 att gå lös hur som helst. Det kan man få göra då man är duktig tjej...som Skrållan är!
Kelgrisen ûber alles!!

2 kommentarer:

  1. men du Anja ....jag bor o lägenhet ...men skaffade ju kollo så även jag kan köra runt buskar ...blommor m.m ...man blir inte sysslolös...så bo kvar tills ni hittar nytt projekt ....å alle djura da ...det trivs gôr bra i Huse på Aborrvägene ju....fint blir det ...men hade aldrig trott någonting annat .....Ha dä bra ...gräv vidare mot framtiden// Catarina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, här blir vi nog kvar...av gammal vana om inte annat. Bara altanen på framsidan blir klar så...Sen kanske det behövs nåt annat viktigt....Fast jag skall nog hinna sitta och tomglo nån gång denna sommar också...
      Kramis Anja

      Radera