Om mig

Mitt foto
Hammarö, Värmland, Sweden
Här delar jag med mig av glatt och sorgset, ilsket och stôlligt. I sammanhanget deltar ofta min Gubbe. Våra liv kretsar kring våra högt älskade husdjur, trädgården och vår gård med allt vad det innebär av arbete. Sen får ni gissa vilken årstid det är jag hatar mest...

fredag 5 juli 2013

5 veckor utan alarm!!

Klockan är 22.00. Sitter med en mugg kaffe och en kvarglömd tårtbit. Gubben somnade till Tv-n. Det brukar vara min uppgift...Dessutom har han haft semester en vecka, men det tär på krafterna att vara ledig, tydligen. Bäst att jag börjar träna nu för idag jobbade jag min sista dag....på 5 veckor!!! Välbehövligt för att ladda batterierna inför ett nytt läsår.
Men innan jag låste om mig på jobbet så hade jag fullt upp. Vår allra bästa vaktmästarvikarie Robban har jobbat järnet för att mina hyllor skulle komma på plats innan jag gick på semester. Trots att han haft  1000 andra saker att åtgärda också. Vilken klippa han är! Idag fick han upp den sista vägghyllan så jag kunde börja plocka upp böckerna. Jag hann till C. Sen var det lunch. Flera dagar har jag struntat i lunchen och jobbat på för att få allt klart men idag skrek magen. Vilken tur att jag hade matlåda för en gångs skull! Fick i mig maten i flygande fläng för att hinna utforska omgivningarna ytterligare. Det är ju så himla härligt att ha så många promenadstråk att välja på. Ett helt år kan vi välja och vraka! Då jag på 80-90 talet jobbade på Vårdskolan tog jag promenadlunch varje dag i ur och skur men inte så långt bort som där jag nu jobbar.
Idag blev det en tur till Stadsträdgården. Jag klampade såklart i ett parti boule! Så går det då man genar! Under min lilla lunchvandring blev jag fullproppad av KULTUR. En aning högljudd på vissa ställen...för mig, alltså. En grupp unga musiker underhöll. Jag, som har lite svårt med levande underhållning, skyndade därifrån. Jag uppskattar tystnad, ja så mycket tystnad som man kan få i en innerstad..
Och konstverk finns det gott om i vår Stadsträdgård. Ej heller där föll där allt mig i smaken, men vissa knepigheter kändes lustiga i alla fall...Jag är nog lite fyrkantig för alltför stora finurligheter. Men så upptäckte jag en liten odling för hågade hyresgäster invid Stadsträdgården. Så fantastiskt! Odlingslådor fyllproppade med grönsaker. Ro i själen.

Underbar vy!

En så fantastisk stam! 

Nja, jag är skeptisk...

Hm, känner mig förföljd...

Men den här kan jag tycka passar in!

Det kunde varit en rabatt hemma hos mig! Mina färger och favvoblommisar!

Natur vs betong

Coola granen

Å, här blev det lite jobbigt för mina öron...eller snarare själen fick sig en törn av ljudet


Här fick jag en glädjechock!

Kolla bara! Pumpan är ju på gång, ser man, och salladen.
Vågade inte gå för nära inpå i fall nån skulle tro jag vill sabba...

Här fick jag höra nåt som lät som Håkan men jag hade fel, märkte jag senare...

Här skulle jag verkligen vilja bo! Så himla mysigt

Min upptäcktsfärd fortsatte. Mot Mariebergsviken. Gick efter strandpromenaden. Såg de flytande bostäderna. Ryste! Inte skulle jag vilja bo ute i vattnet med båten förankrad precis utanför. Inget staket som förhindrar att jag en mulen kväll, med lite vin i varje ben, drattar i vattnet då jag skall rasta vovvarna. Eller de små styvbarnen som aldrig får gå utanför dörren då de är på besök, även om det är vacker väder, för tänk om de faller i vattnet! Och för detta skall man BETALA ca 14.000:-/mån!!! Uhhh, så deprimerande. Vill inte bo där. Fortsatte min prommis. Men nu så kunde man tala om härlig omgivning! Mysiga täppor och framför allt rent och snyggt. Inte ett skräp. Jag njöt i fulla drag, trots en envis kylig vind. Toner från PiP följde mig hela vägen. Ett tag lät det som Håkan Hellström! Men herregud, inte på da´n, väl? tänkte jag. DET hade ju varit nåt det. Han är den enda som jag skulle vilja se och höra på PiP, sen kan det kvitta. Men jag hörde fel, märkte jag en stund senare...










Som vanligt gick jag en aning vilse och promenaden drog ut på tiden, men vad gjorde det då jag upptäckte nya saker hela tiden.
Det kommer att bli ett härligt år! Skall försöka komma ut varje lunch för att upptäcka. Men nu har jag semester! Hann till F innan jag stack.
For direkt till KMTI för ett rehabpass. Igår fick jag stötvåg igen. Hade dretont då jag kom och det har fortsatt att göra ont. Tänkte göra minsta möjliga idag, men då jag började trampa crosstrainer så var smärtan borta! Körde 40 minuter så svetten lackade! Sen rehab och boll. Och efter det unnade jag mig en stund i massagestolen. Jädrar i min låda, så gôtt! Den stolen är ingen billig variant, kan jag lova! Man ligger som på moln och bara är omsluten av hela stolen.
Ja, sen har det varit gott grillat och rödvin. Oljudet från Mariebergsskogen kommer och går, men snart är det över för i år.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar