Om mig

Mitt foto
Hammarö, Värmland, Sweden
Här delar jag med mig av glatt och sorgset, ilsket och stôlligt. I sammanhanget deltar ofta min Gubbe. Våra liv kretsar kring våra högt älskade husdjur, trädgården och vår gård med allt vad det innebär av arbete. Sen får ni gissa vilken årstid det är jag hatar mest...

måndag 22 juli 2013

Dagliljorna

Custard Candy)aprikos) och El Desperado(gul/lila)
Nu börjar de dyka upp, mina älsklingar nummer 1, dagliljorna! Torparliljorna har blommat länge, men de andra, lite fiiiinare, är lite mer trögstartade. Lyckan är total då jag går ut i trädgården en tidig morgon och nån av mina favoriter har börjat blomma. Kommer ihåg vilken upplevelse det var att upptäcka detta släktes otroliga mångfald! Min dotter gav mig för många år sen i födelsedagspresent ett inträde till Göteborgs trädgårdsdagar som hålls i slutet av april. Inte världens bästa trädgårdsväder den dagen vi for men vad gjorde det att kylan och blåsten bet i kinderna då vi helt plötsligt stod framför ett bord fullt av dagliljor i alla färger och sorter! Vi stod framför Sveriges ledande hemerocallisodlare! Jag köpte ett paket med tre dagisar, efter en oändligt lång stund av huvudbryderier vilka jag skulle välja.Gubben stod en bit bort och såg uttråkad ut, och efter att jag betalt och sneglat vid nästa bord, var han försvunnen! Dottern och jag tittade på varann, nä, ingen hade sett vart han gått. Så kommer Gubben spatserande med en påse i handen. Han hade minsann varit och köpt sig en EGEN daglilja! En dyring, till på köpet!
Sen har vi ännu en gång besökt Göteborgs trädgårdsdagar OCH samma odlare, och samma väder också för den delen...Vidare har jag beställt över deras hemsida, men där stötte jag på patrull. Nog för att han är världsbäst på dagliljor, men med nätbutiken är det sämre ställt. Jag beställde, väntade spänt, men inget hände. Jag mejlade flera gånger om var mina blommor tagit vägen, om beställningen kommit bort. Inget svar. Då ringde jag och fick tala med mister hemerocallis himself. Jodå, min order hade han minsann där, han t o m läste upp vad jag beställt och så gjorde vi upp om när jag skulle få dem...Pyttsan, det kom inga blommor! Jag ringde igen och då visade det sig att de höll på att flytta, både hemsidan och handelsträdgården. Sen erkände han också i nästa andetag att detta med näthandel inte var hans starka sida...Jag höll med. Till slut fick jag i alla fall de efterlängtade dagliljerizomerna, efter många om och men....fast inte alla. Några hade utgått ur sortimentet under tiden för allt krångel...
De har numera en helt annan hemsideadress och vill ni se deras underbara dagliljor så är adressen:

El Desperado
 http://flower-blommor.com
Fooled Me

Ja, så är det då min gamla trotjänare, Torparliljan. Har inget
annat namn på den, tror inte det finns. De har ju stått vid varenda
stugknut sen flera hundra år. En mormorsblomma av guds nåde!
Dessa är de som
börjat blomma
hittills, snart kommer det fler bilder, tex på Gubbens egen
Black Prince...
Så kommer jag då till min "utböling"....Har inget namn på den.
Har heller inte köpt den hos "holländar´n" som vi kallar odlaren.
Vet faktiskt inte var jag köpte den över huvud taget, eller varför eftersom
jag inte är förtjust i gula blommor...Men den pryder
sin plats bredvid torparliljan.

2 kommentarer:

  1. Fina de är .....en av liljorna jag fick av dig har blommat ...men jag missade den....tråkigt....
    Men det kanske kommer någon mer..//ska kolla lite extra i dag när jag åker dit// Kram Catarina

    SvaraRadera
  2. Det borde ju komma nån mer, men kanske den har bestämt sig för att rota sig lite mer och visa sin fägring nästa år...
    Här har vi nyss bestämt oss för att det är dags att beställa några nya dagliljor, även om platsen är begränsad, men ingen trädgård är för liten för en daglilja.
    Kramis Anja

    SvaraRadera