Om mig

Mitt foto
Hammarö, Värmland, Sweden
Här delar jag med mig av glatt och sorgset, ilsket och stôlligt. I sammanhanget deltar ofta min Gubbe. Våra liv kretsar kring våra högt älskade husdjur, trädgården och vår gård med allt vad det innebär av arbete. Sen får ni gissa vilken årstid det är jag hatar mest...

måndag 15 juli 2013

Rabattkant och pizzabak

Lummi Luring hade en dålig dag igår till skillnad från i
förrgår då hon var lugnet själv. Jag tog med henne på
en skogspromme så hon skulle få lite lugn och ro från
skrikande ungar, hojtande grannar och brummande bilar.
Hon blir helt förvandlad då man är ensam med henne, hur
charmig och go som helst! Nu hjälpte prommen bara
för stunden...Då vi kom hem var hon lika vaktig och stressad
igen. Att ungarna skriker kan vi ju inte göra nåt åt, men grann-
tjejen MÅSTE sluta upp med att stå och locka på hundarna
vid staketet! Har sagt till föräldrarna flera gånger, men poletten
har fastnat på vägen...Igår fann vi också en stoppad
tygleksak på vår tomt.
De hade storleken att precis passa i halsen och täppa igen
svalget på en hund. Man blir helt matt...
 Gårdagen fick avsluta veckan som den började, med rabattkantssättning. Vi blev inte riktigt färdiga igår, har 2 plattor kvar att sätta på ett besvärligt ställe. Besvärligt på två sätt, dels att marken består av betonghård lerjord OCH sist men inte minst, granntjejen-4 år, tar knäcken på oss med en pladdrande mun av guds nåde! Igår hann vi i alla fall nästan hela kanten innan vi hörde det välbekanta;-HEJ HEJ!!!! vid staketet. Vet ni vad jag har i munnen? Vill ni ha ett chips? Vet ni vad jag skall göra nu? Vad gööör ni? Varför då? Vart är hundarna? Varför ligger de och sover? Vad gör ni nu( 10 sek efter att hon frågade förra gången)....Och så håller hon på.
Igår tittade vi på varann i samförstånd, Gubben och jag, och så sa Gubben: Vi går in och dricker kaffe, och med -Vart skall ni? Varför då? hojtandes i bakgrunden skyndade vi in på altanen.

Igår kväll fick jag då äntligen inviga min baksten och bakspaden. Jag tycker nog att det  gick hyfsat bra, lite nybörjarkrångel, men inget större trassel. Vi lade stenen på gasolgrillen(det går fortare och är mindre krångligt än i ugnen), och så bakades det ut två pizzor. Smetade på färdig pastasås(fy på mig, halvfabrikat!) och resten då pizzan låg på stenen. Jag hade stekt aubergine och rödlök på min och Gubben hade stekt älgfärs och rödlök, sen ost, såklart. Ner med huven och 10-12 minuter i grillen så vips var det färdigt. Färsk oregano på så var det klart! Och det var verkligen skillnad från då man gör i sin vanliga ugn. Botten blev jättefrasig och spröd på bakstenen!
Min pizza innan gräddning
Sen var det slut på det roliga eftersom gasolen behagade ta slut. Hade tänkt göra tunnbröd av resten av degen, men det fick portionsbröd i vanliga ugnen i stället.
....och efter gräddning. Smakade som den vedugnsbakade
 favoriten på Ciao Ciao på Våxnäs, den med grillad aubergine.

2 kommentarer:

  1. mumsigt och spännande ...med bakstenen alltså...jag har ju köpt en Ernstgrill ...hehehe.....vedkorg ..kanske skulle funka....eller på vanlig ...så länge det slutat brinna ...bara glöd förstås ..annars kan det lätt bli bränn i bôtt...ni sliter och gräver ...fast det är kärt besvär ...det finns vuxenskydd ...som de där för kidsen ..om detär mycket oväsen i närliggande områden ...gräv lugnt Bästa Anja// Kram Catarina

    SvaraRadera
  2. Jag tror att det funkar med en kolgrill också, det är den höga värmen man skall eftersträva, och att det finns ett lock förstås. Sen skall man inte, som min Göbbe, vara så attans nyfiken att man lyfter på locket för att kolla, då sjunker värmen gôrsnabbt. På själva bakstenen finns en kolgrill instansad, så det borde funka. Skall göra tunnbröd nästa gång...kanske skall prova kolgrillen och rapportera till dig!
    Ja du, denna lilla tjej....suck..Hon är go som gull men väldigt MYCKET och LÄNGE! Idag blir de sista pannorna satta, skall gå ut nu, såg att de for bort med bilen, och tog lilla pratkvarnen med sig, TADAA!!!
    Kramis Anja

    SvaraRadera