Om mig

Mitt foto
Hammarö, Värmland, Sweden
Här delar jag med mig av glatt och sorgset, ilsket och stôlligt. I sammanhanget deltar ofta min Gubbe. Våra liv kretsar kring våra högt älskade husdjur, trädgården och vår gård med allt vad det innebär av arbete. Sen får ni gissa vilken årstid det är jag hatar mest...

fredag 26 april 2013

Humörsvängningarnas drottning

Ibland önskar jag att jag kunde mycket mer, hann mycket mer och framför allt, var nöjd med mycket mer. Ja, jag vet, det låter motsägelsefullt, men det är ju det som är grejen, liksom. Hela jag är en enda stor *motsägelsefullare*. Ps: Nytt ord. Ena stunden velar jag åt ETT håll, andra stunden åt ett ANNAT. Ena stunden är jag glad för att i nästa stund vara bedrövad. Eller arg. Eller modstulen. Och sen glättig. Allt på en och samma dag, eller under en förmiddag, eller kväll...NÄ, DET ÄR INTE KLIMAKTERIER!!!! Då har jag i så fall ALLTID varit i klimakteriet, för såhär har Anja alltid varit från nyfödd-55 år. Undrar om jag är helt ensam om att vara såhär? Nån som känner igen sig? Snälla...nån?
Ni kanske vill ha ett exempel: Kände mig nöjd och glad då jag satte mig i bilen för att åka till träningen efter jobbet. Jätteglad satte jag mig på spinningcykeln, förväntansfull. Körde igång och tyckte allt var skitkul. Så spred sig en parfymdoft i salen, min näsa började klia, halsen sved och drog ihop sig. Blev störd, men fick ingen astmaattack, doften försvann då och då, men jag blev grinig, ja, till och med förbannad! Och lika fort försvann det. Men så kom jag ut till bilen och startar den, åkte ut till korsningen, bromsade och bromsarna lät fördjävligt! JAG BLEV SÅÅÅ FÖRBANNAD!! Sen gick det över, till nästa gång jag bromsade. DÅ BLEV JAG SÅ FÖRBANNAD, IGEN!!!! Skickade osande förbannelser till min Gubbe som INTE har bokat tid på verkstad för detta. Det går inte att återge i skrift vad jag tänkte. Men så kom jag ut på Knappstadleden. Raksträcka, glömde bort alltihop, lyssnade på rixfm, bra låtar, så blev det reklam, VAD F-N ÄR DET HÄR FÖR SKITREKLAM? Mitticity-reklamen...Skulle vilja träffa den som gjort den reklamen. Först den erbarmliga * Jag är så lyyyyycklig, jag är så lyyyycklig, måndag, tisdag....osv, heeeeela veckan lång. Men hallå? Som om det inte var nog, nu har de en rappare istället som kör samma låt. Alltså, den var ju förfärlig redan från början då Tommy i Pippi Långstrump körde den. Minns att jag blev våldsamt upprörd då filmen kom...
Allt detta utspelade sig alltså under en mycket kort stund, ca 15 minuter.
Ett annat exempel: Jag hämtade mina älskade vovvar, först de två stollarna på hunddagiset, glad som en lärka kände jag mig(hade kanske lite dåligt samvete för att jag var sen och Fröken fick vänta på mig, eftersom jag var sista matten, fy på mig) sen hämtade jag sista voffs hos svärfar och for hem. Hann inte mer än in med matkassar och hundar förrän de började gnälla, vilket betyder MAT! Sur som ättika direkt! Jag VET att hundar inte förstår vad man säger men ändå sa jag; Ni får faktiskt vänta tills jag packat upp! Tror ni de brydde sig? Gnäll, gnäll, gnäll...Mitt humör svängde från medgörlig och mild till NU ÄR NI TYYYYSTA! Och så fick jag dåligt samvete.
Ja, så här är det hela tiden för mig. Jag blir helt slut av alla humörsvängningar.
Nu har Gubben just stigit in genom dörren. Min Gubbe, älsklingen min. Så förbannad jag var på honom om bilen för en stund sen...Det har försvunnit helt. Fatta!!?!!? Varför kan jag inte bara...inte bry mig så jävla mycket?
Men hörrni, det är ju fredag, då skall ju alla vara jättenöjda och glada, fira att det är helg-dessutom löningshelg, mysa, äta gott och tanka energi för nästa arbetsvecka. Just nu sitter jag och begrundar detta....och känner mig....faktiskt just nu i denna sekund....ganska.....nöjd.
Nu skall jag skriva vad jag gjort för mat idag. Detta är ett särskilt meddelande till Petra; Jag har faktiskt gjort mat PÅ RIKTIGT! Ja, nästan alltså.


Lax, feta, oliver, körsbärstomat, sallad, avocado och kikärtor.
Inte illa för att var mig. Inte så svårt att laga heller...




Men jag gjorde såklart inget efter recept. Stekte lax med HEMODLAD chili och flingsalt. Sen blev det sallad, oliver(jag ÄLSKAR oliver)fetaost och kikärtor. Sen har jag köpt värsta goda hårda brödet idag, kantarell och lingonsmak.
Känner att jag kommer att missbruka detta!!!

3 kommentarer:

  1. Men vad tråkigt att bli på dåligt humör efter ett spinningpass! Då brukar man ju alltid bli på bra humör! Hoppas inte det var jag som doftade, hade bara deo under armarna?!:) Maten du fick till såg ju verkligen imponerande gott ut! Knäckebrödet ska jag gå o köpa direkt! Hoppas nu humöret är bättre idag! Själv fick jag samma känsla när det var cykeltävliing o det var avstängt när jag hade bråttom till stan hihi! Kram o ha en fin lördag! /Petra

    SvaraRadera
  2. Ingen fara Petra, det går ju över på en sekund eller två, blev bara så rädd att få ett anfall, det är skitjobbigt, och det tog fokus från passet en stund. Antagligen var det nån av tjejerna intill mig som hade nåt som jag inte tålde. Starkt som tusan luktade det ett tag men ventilationen är verkligen bra och fick bort det. Ja den där cykeltävlingen ja, ha ha! Förra året hade jag värsta paniken då jag for från KMTI på fredagen och det var stopp i trafiken på hela Våxnäs ända ut till motorvägen. Så kom jag till Skoghall och där var den attans cykeltävlingen! Jag skulle hämta hundarna på dagis och till Systembolaget, allt innan kl 18.00.Snacka om humörsvängningar, ha ha!! 3 minuter i 6 var jag på hunddagiset med vansinne i blicken!!
    Kram Anja

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ha ha! Ja det är som sagt tur att det går fort över!
      Kram o trevlig Valborg!

      Radera